Verhoogde bloeddruk

De diëtist kan U helpen om een verhoogde bloeddruk naar beneden te brengen, om zo medicatie te verminderen , te beperkten of zelfs te voorkomen.

Hieronder staan een aantal algemene adviezen om de bloeddruk naar beneden te  brengen. Ook hier is de individuele aanpak van groot belang, wat voor de een geldt, geldt niet voor de ander.  De diëtist kan met u een plan op maat maken.

1. Eet gezond en let op zout

Zout eten kan de bloeddruk verhogen. Het advies is om niet meer dan 6 gram zout per dag te eten. Probeer verzadigd vet te vervangen door onverzadigd vet en eet elke dag 250 gram groenten en 2 stuks fruit. Vermijd kant- en klare producten, deze bevatten vaak veel vet en zout. Maak je eigen verse maaltijden met lekker veel verse groenten en kruiden. Kies bij voorkeur volkoren producten.

2. Afvallen

Als je te zwaar bent heb je meer kans op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Dit geldt vooral als het vet zich rond je buik ophoopt. Volg geen crashdieet, maar maak een goed eet- en beweegplan voor jezelf. Een persoonlijk voedingsadvies helpt u goed op weg.

3. Bewegen

Beweeg elke dag een half uurtje in een stevig tempo. Dat is goed voor je bloeddruk én werkt ontspannend. Minder stress is ook weer gunstig voor je bloeddruk. Kies een manier die bij je past. Je kunt gaan sporten, of eens vaker de fiets pakken naar je werk of voor boodschappen.

4. Minder alcohol

Alcohol kan je bloeddruk verhogen, vooral bij meer dan 2 glazen per dag. Bij mannen wellicht al eerder. Drink daarom maximaal 1 glas per dag en drink niet elke dag alcohol. Zet eens op een rijtje wanneer je alcohol drinkt en hoeveel. Bedenk op welk van deze momenten je dit kunt minderen.

5. Stoppen met roken

Roken is schadelijk voor je hart en je bloedvaten. Nicotine verhoogt de hartslag en de bloeddruk. Stoppen met roken is het beste dat je kunt doen voor je hart en de bloedvaten. Maak een plan en beloon jezelf als het gelukt is.